Tuesday 13 November 2012

Sabar & Solat

Mintalah Pertolongan Dengan Sabar Dan Solat

Suatu hari persedian makanan dirumah Ali bin Abi Thalib habis .Tidak ada gandum atau roti atau kurma yang dapat mereka makan, kecuali hanya air minum saja.Sementara Ali r.a sedang keluar dalam waktu yang cukup lama untuk suatu keperluan. Fatimah Az Zahra sedih kerana tiada yang boleh ia suguhkan untuk menyambut kedatangan suaminya. Tiba Ali r.a datang dan mengucapkan salam dan menanyakan, “Wahai istriku apakah ada sesuatu yang boleh kita makan hari ini ?”. Fatimah r.a menjawab, “tidak ada sesuatupun yang dapat kita makan kecuali air minum saja yang tersedia”.

Ali r.a segera keluar rumah dan menuju masjid. Kemudian wudhu dan melakukan solat sunnat, setelah salam berdoa sejenak dan pulang ke rumah. Dan bertanya kepada Fatimah Az Zahra, “Wahai istriku apakah ada sesuatu yang boleh kita makan hari ini ?”. Fatimah r.a menjawab, “tidak ada sesuatu pun yang dapat kita makan kecuali air minum saja yang tersedia”.



Setelah itu Ali keluar rumah dan menuju masjid lagi. Kembali menyempurnakan wudhunya dan sholat sunnah, setelah salam berdoa sejenak dan pulang ke rumah. Dan bertanya kepada Fatimah Az Zahra, “Wahai istriku apakah ada sesuatu yang boleh kita makan hari ini ?”. Fatimah r.a menjawab, “tidak ada sesuatupun yang dapat kita makan kecuali air minum saja yang tersedia”.

Mendengar jawaban itu Ali r.a kembali keluar rumah dan menuju ke masjid. Kembali ia menyempurnakan wudhunya dan solat sunnah, setelah salam berdoa sejenak dan pulang ke rumah. Dan bertanya kepada Fatimah Az Zahra, “Wahai istriku apakah ada sesuatu yang boleh kita makan hari ini ?”. Fatimah r.a menjawab, “Sesungguhnya gilingan gandum yang telah lama tidak terpakai itu telah berputar dan menghasilkan tepung yang boleh kita buat roti, bersyukurlah wahai suamiku kerana Allah telah membuka khazanahnya didepan mata kita.”

Kemudian mereka menunggu gilingan gandum itu berputar dan terus menerus menghasilkan tepung. Semakin lama semakin banyak dan tempat menyimpan tepung sudah tidak mencukupi. Maka Ali r.a membuka penutup gilingan gandum itu, sejenak kemudian gilingan gandum itu berhenti berputar. Mereka kemudian membuat roti untuk dimakan sebagai keperluan sehari hari mereka.

Hal ini disampaikan kepada Rasulullah SAW dan bersabda : “Wahai Ali andaikan kamu tidak membuka penutup gilingan gandum itu, gilingan itu akan mengeluarkan tepung sampai hari kiamat”.

Ketika Ali ra belum mendapatkan makanan. Ali ra menyalahkan dirinya sendiri. Yang salah ini solat saya mungkin wudhu’ kurang sempurna. Bukan menyalahkan solatnya. Kalau kita hari ini solat belum boleh mendapat pertolongan Allah SWT. Yang salah itu solat kita, perbaiki lagi dan lagi.



Kalau kita ada kereta dan tiba-tiba rosak sedangkan tujuan kita masih jauh.Lebih baik saya tinggalkan saja kereta ni, saya naik kendaraan lain saja. Maka yang SENANG HATI ITU SI PENCURI “Baguslah kau tinggalkan” katanya dalam hati. Periksa dulu mungkin Petrolnya habis atau ada kabelnya yang longgar.

Kalau kita solat belum boleh mendapat pertolongan Allah SWT kemudian kita tinggalkan. Maka yang SENANG INI SYAITAN “Baguslah kamu tak solat”. Periksa lagi solat kita, mungkin wudhu’nya kurang sempurna atau bacaannya.

Untuk mendapat gelar Sarjana Muda kita berkorban 6 tahun Sekolah rendah, 5 tahun Sekolah menengah, 1 tahun sijil dan 4 tahun kuliah. 16 tahun belajar mengorbankan wang puluhan ribu dan menghabiskan waktu yang panjang. Adakah jaminan misalnya dari presiden kalau kamu sarjana dapat rm 3000 sebulan?? . Atau jaminan dari yang lain. Tidak ada kan??? tapi ada keyakinan dalam diri kita kalau saya sarjana akan mudah bekerja.

Untuk mendapatkan solat yang dapat menarik pertolongan Allah SWT juga perlu latihan bukan 16 tahun dan menghabiskan wang yang banyak.

“Untuk menyelesaikan masalah dunia saja tidak boleh bagaimana solat kita boleh menyelesaikan masalah akhirat…?”

Allah SWT berfirman : “Hai orang-orang yang beriman, Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar”. (QS. Al Baqarah 153)

Allah SWT berfirman : “Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. dan Sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'”. (QS. Al Baqarah 45)

Ini jaminan Allah SWT

No comments:

Post a Comment