Tuesday 26 June 2012

Luangkan masamu untukKU

Duhai Hati, engkau pemilik perbuatanku..

Nabiku (SAW) bersabda(mafhumnya):" didalam tubuh manusia ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh anggotanya, jika buruk daging itu maka buruklah seluruh anggotanya, yang dimaksudkan itulah HATI"

apalah erti kehidupan jika tidak mengenal fitrah diri,
apalah erti jasad jika tak mengenal penyakit hati,

aku juga punya niat untuk berjuang di medan tempur,
aku juga punya niat berjuang di medan Kerjaya,
aku juga punya niat ingin bahagia disamping keluarga,
namun bagaimana utk aku berjuang andai hati masih jelek penuh kebencian?,
namun bagaimana utk aku melangkah di medan pekerjaan jika hati masih ada kerakusan?
namun bagaimana utk aku berbahagia memimpin keluarga jika hati masih mudah terkesan?


Ya Allah, ajari aku mencintai Agamamu,
yg dengannya aku mencintai HambaMu,
Ajari aku membenci kemungkaranMu,
yg dgnnya ku membenci sesuatu hanya keranaMu,

telah ku luangkan masa ini demi kesenangan dunia 4 tahun dgn sokongan keluarga & rakan2
sekarang ku bawakan diri ntk belajar tidak berharap pada Makhluk,
tak mengharap pada sokongan & pandangan,
kerna aku tahu Allah itu Maha mengetahui,
Maha Pemegang segala hati,
Maha Pemberi Rezeki,
ku korbankan dgn susah payah untuk mencari kesenangan Sementara
yg mana belum pasti kesenangan itu pastiku tempuhi, padahal MATI itu jalan yg PASTI!

kini mengapa sukar untukku berkorban demi kesenangan ABADI?
....
ternyata hatiku masih diulit keselesaan Dunia!, selama ini aku berjuang demi kesenangan Dunia! ,aku mencari Asbab Keselesaan & Kemewahan !!

Sang mentari datang ku semaikan benih Iman,
Sang malam menerkam, ku sirami air mata penyesalan,
apa diharap pada rembulan jika rindu hanya menunggu,
apa dicari pada mentari jika takutkan bayang sendiri,
kini jelas Cinta itu hakiki,
namun hati membatu bergolek membawa diri,
saat ku melihat Hilangnya mentari, saat itu ku kenal indahnya cahaya rembulan,
saat ku merasa Agungnya diri, saat itu ku sedar hidupku dahagakan ketenangan,


Yakinlah duhai hati, Dunia ini Bangkai & yg diusahakan itu untuk merebut Bangkai!!
manusia bermusuhan demi Bangkai!,
dahulu ku usahakan atas Bangkai dgn niat agar hidupku nanti mencukupi & tak meminta2 ,smoga Allah redha dgn niatku,
Kini,Aku juga mahu belajar apa itu "keberkatan rezeki, ketenangan Abadi!"
Kenapa sukar ntk ku meyakini pada Janji Ilahi,
"Sesungguhnya kekuasaan dunia & Akhirat bagi org yg bertaqwa",
sebaliknya ku mencari Asbab kejayaan & kekuasaan dgn cara yg Hina.


hari ini ,ku serahkan diriku untukMU,
ku luangkan masa ini untukMU,
sesungguhnya aku ini mahar AgamaMU
Selamatkanlah diriku dari sekutu2,
perbetulkanlah niatku,

aku tahu pemergianku tiada siapa yg peduli,
perjalananku tiada wanita yg mengiringi,
perjuanganku tiada siapa yg mahu memahami,

namun,Demi tidak mengharap pada makhluk,
aku redhakan semuanya,kerna ku yakin
Allah yg Maha peduli,
Allah yg Maha mengiringi,
& hanya Allah yg Maha memahami...


kini ku pergi hanyalah pengorbanan perasaan,
perasaan ingin disuka,
perasaan ingin ditemani,
perasaan Bahagia bersama keluargaku cintai,
ku harapkan kesempatan Ramadhan ini & Ramadhan paling bermakna penuh berharga,
ku harapkan pemergian sementara ini sempat merubah jalan hidupku,
aku tahu membersihkan hati ibarat memberus gigi, perlu berterusan setiap hari.Sungguh pemergian ini demi mencari Kekuatan Agarku balik nanti dgn Seribu harapan berjuang dimedan keluarga ,saudara & dunia


Aku doakan sepanjang pemergianku,
semoga,
Allah mentarbiyah keluargaku,
Allah lembutkan hati saudara-mara ku,
Allah pelihara teman-temanku,
hari ini kita saling berpisah,
Esok pasti kita bertemu lagi,




Ya Allah, sepanjang kepergianku
Engkau peliharalah Pandanganku dari perhiasan dunia,
Peliharalah aurat-aurat wanita, tinggikanlah nilai mereka,
Engkau peliharalah pandanganku dari melihat keburukkan saudaraku,
agar lapang hatiku untuk bertemu,
Engkau peliharalah pendengaranku, lidahku ,kaki & tanganku,
Engkau peliharalah niatku,
Engkau peliharalah keluargaku,
Engkau murahkanlah rezeki-rezeki buat saudara2 se-islamku,
Engkau bantulah Hamba2Mu yg Dizolimi, kasihanilah Umat Ini,
Engkau sucikan hatiku sebagaimana sucinya hati para Anbiya a.s
Engkau tunjukkan kudratMu, kekuasaanMu,
Engkau tunjukkan HikmahMu & Ilmu-ilmuMu yg hanya ku dapati dari Jalan ini,
Engkau peliharalah Ummat ini, satukanlah kembali Ummat ini dengan Kalimah Tauhidmu,
Ya Allah, Datangkan kembali Keyakinan Ummat pada Kalimah LA ILA HA ILLALLAH, MUHAMMADURRASULULLAH.. Yakinkan semula Ummat pada Sunnah Kekasihmu membawa kejayaan.
Kembalikan ummat ini pada jalan yang Tawajuh,
maka disitulah letaknya kekuatan Ummat,
Engkau tutuplah aib2 saudaraku,aib2 diriku,
Engkau tunjukkan kebaikan2 saudaraku,
Engkau tunjuklah kelemahan2 ttg diriku agar dptku memperbaiki,
Ya Allah, Apa yg Rasulullah SAW minta dijauhkan dari Ummat ini, maka itulah yg kami minta dijauhkan,
dan Apa yg Rasululllah SAW minta dikurniakan bagi Ummat ini, maka itulah yg kami minta dikurniakan.
Jauhkan diriku dari Angkuh, Ujub & Merendahkan saudaraku,
Sekiranya Engkau mengkehendaki kematian untukku, maka matikan aku dijalanMU,
sekiranya Engkau membangkitkan aku, bangkitkan diriku dgn niat yg betul hnya keranaMU,




-Tarbiyahlah diriku sebagaimana engkau mengajarkan sahabatMu (Ibrahim a.s)dlm mencari petunjukMu,

Dari Abu Darda’ r.a., ia berkata, “Saya telah mendengar Abul-Qasim saw. bersabda, ‘Sesungguhnya Allah berfirman, ‘Hai ‘Isa, sesungguhnya Aku akan membangkitkan satu umat sesudahmu. Jika mereka mendapatkan apa yang mereka sukai, mereka memuji Allah. Dan jika ditimpa hal-hal yang tidak mereka inginkan, mereka mengharapkan pahala dan bersabar, padahal mereka bukan Penyantun dan tidak mempunyai ilmu tentang urusan itu. Maka ‘Isa bertanya, ‘Wahai Tuhanku, lalu bagaimana boleh mereka bersikap demikian, padahal tidak mempunyai sifat penyantun dan ilmu?’ Allah swt. berfirman, Aku berikan mereka sifat santun-Ku dan ilmu-Ku.” (H.r. Hakim).


Sekian ,Assalamualaikum...smoga Allah merahmati kalian(Wahai Pembaca)...

(26 jun 2012- 10 Ogos 2012)
Sepanjang ketiadaanku disamping teman & kenalan,
sebarang masalah silalah merujuk no. hp ini (013-5435856, Ikhsan)




No comments:

Post a Comment