Saturday 16 June 2012

Fikir Umar & Fikir Abu Bakar r.anhum...(berkaitan isu semasa)


Secara Umumnya Umat Islam ada dua bentuk pemikiran

1.Fikir kesenangan Dunia
2.Fikir kesenangan Akhirat


Dalam Doa Nabi Ajarkan kita "Ya Tuhan kami, berilah kami Kebaikan Dunia & keselamatan Akhirat"

Dari Doa ni jelas membuktikan bahawa Islam Menolak Konsep Rahbaniyyah(menolak Dunia & mengambil Akhirat semata2), sebaliknya Islam mengajar Ummat dgn Konsep Rabbaniyyah (Hidup berTuhan)

Sekarang kita renungkan peristiwa yang berlaku dizaman Sahabat R.anhum

Menjelang Kewafatan Nabi SAW, pada masa itu keadaan Ummat menjadi kucar-kacir ,munculnya Nabi Palsu, Golongan Murtad, golongan yg enggan membayar zakat , Hatta Tentera Romawi sudah siap sedia untuk menyerang Madinah.

Pada ketika itu, Abu Bakar r,anhu dilantik para Sahabt sebagai Khalifah(meskipun beliau menolaknya) lantas Abu Bakar mencari Jalan penyelesaian dgn menyuruh semua sahabat2 lelaki untuk keluar dari madinah & berdakwah ke seluruh kawasan yang munculnya para gol. ingkar tersebut.

Maka berlaku perdebatan diantara Saidina Abu Bakar & Saidina Umar R.anhu

Umar r.anhu : wahai Abu Bakar, jika semua lelaki engkau perintahkan untuk keluar madinah maka siapa yg akan menjaga para Wanita & anak2!!!???

Abu Bakar R.anhu : Wahai Umar, dulu engkau seorang pemberani tapi kenapa sekarang engkau pengecut!!!?? Allah Akan memelihara mereka!!! Aku lebih rela melihat para wanita disini di gonggong anjing dari melihat Agama Islam musnah!!

setelah 3 hari , masalah Ummat pun selesai & Tentera Romawi berundur.

Ini lah perbezaan Saidina Ummar & Abu Bakar Assiddiq dlm menyelesaikan masalah Ummat,

Saidina Umar Al-Khattab = beliau berfikir atas kesenangan Ummat, keselamatan para muslimah ... Hari ini, umat2 Islam tertindas ,di zalimi dgn kekejaman, maka inilah yang kita risaukan ....kerisauan KITA ATAS PERKARA KESENANGAN UMMAT DI DUNIA

Saidina Abu Bakar Assiddiq = Beliau berfikir atas kerisauan Agama ,risaukan agama akan musnah akibat kemunculan para perosak2 tadi (Nabi Palsu,Murtaddin dsb), disamping itu, inilah kerisauan Nabi (FIKIR UMMAT) risaukan UMMAT KEMBALI KUFUR Pada ALLAH,..meskipun ummat hidup senang tapi kembali pada kemungkaran, maka inilah sebenarnya lebih dirisaukan (kesenangan Ummat di Akhirat).

Hari ini, kita sering merisaukan saudara2 Islam kita di palestin, di syria & baru2 ini di myanmar yg ditindas ,dibunuh & dilakukan kejam sehingga menyakitkan perasaan kita sebagai saudara kita...(semoga Allah mengampuni dosa kita)

namun, dlm kondisi ini...adakah kerisauan kita juga terhadap saudara2 terdekat kita di sekitar kita yang masih lalai dgn Agama, yg bermaksiat, yg murtad sama kondisinya seperti yg berlaku dizaman KEWAFATAN RASULULLAH??

Sesungguhnya , kedua2 masalah ini mmang perlu di risaukan, Namun dlm keadaan UMMAT yg lemah & tidak Berdaya....apakah kita masih berfikir seperti UMAR YANG GAGAH atau seperti ABU BAKAR BIJAKSANA??? ..usaha keatas Agama berprinsipkan nilai ketaqwaan & Tawakkul, tidak hanya mengikut PERASAAN SEMATA2... ULAMA katakan dua syarat utama untuk Ummat layak menerima NUSRAH ALLAH
1. Sabar 2. Taqwa ..& sekarang sifat ini sudah hilang dari Ummat.

Oleh itu kawan2, disamping kita merisaukan saudara kita yg sedang menderita akibat penindasan, perlu kita sedar juga tentang keutamaan DAKWAH, risaukan keadaan saudara2 terdekat kita ,kerana merekalah org yang paling dekat & mula2 sekali yg menuntut kita diakhirat nnti (Wahai Allah, org ini dahulunya pernah serumah, sebilik, sesekolah dgn ku tapi dia xpernah mengajakku pada solat,puasa dsb)

kita memang xterlepas dari tuntutan saudara2 Islam kita yg tertindas jauh disana, namun, dlm keadaan sekarang jangan pula kita hnya termenung jauh pada mereka tanpa menunaikan hak saudara di sekitar kita2..mereka pun dlm keadaan menderita dgn kesenangan & kelalaian..Saudara2 kita di palestin mati syahid dlm peperangan, manakala saudara2 kita mati kufur dalam kelalaian.. Kita sebenarnya dikaburi dgn Tipu Daya Syaitan...

Cukuplah kisah Abu Bakar & Umar menjelaskan keutamaannya.. Apa yang baik dari Allah, yg tidak baik atas kelemahan sy sendiri (sy ambil nasihat ini dulu)

_ilham dari perbincangan dgn seorang Ustaz_

No comments:

Post a Comment