Wednesday 13 June 2012

Dialog Aku & Non-Muslim

My fren (Non Muslim) Asking me, smbil mkn2 di Cafe TSN (Kolej kediaman dlm kampus)

Me= M
Fren=F

F= San, kalu kita mati kn, roh kita keluar dari jasad la kn? org2 yg mati skrg ni diorg tgh buat apa? diorg dh d mahsyar ka??

M= Ya, bila kita mati ruh dgn jasad pisah, cantik ka hensem ka kalu mati nnt jasad kita jadi tanah, actually kn dari zaman Adam & Eve smpailah skrg termasuk org2 yg mati baru2 ni, sumanya sedang berada ...di alam kubur... kita ni lalui 5 khidupan .
1. Alam ruh 2. Alam Rahim, 3. Alam Dunia 4. Alam Kubur 5. Alam Akhirat....
walaupun ko xpernah sedar ko dirahim ibu, tapi ko pecayakan semua org dh laluinya kn? skrg ni aq n kau di alam Dunia, nmpk mcm lama kn? cuba ko banding alam rahim dgn alam dunia, mana lebih lama? Alam dunia kn? tapi pecayalah alam Kubur tu lebih lama dari alam dunia, Alam Akhirat tu lebih lama dari Alam Kubur (selama2nya) ..
ko bayangkan la dari zaman Adam smpai skrg blum kiamat2 lg ..lagi satu, kita duduk dlm kubur bukan suka2 selama hidup kita di kubur tu selama tu la kita terima balasan, yang baik di balas baik & berganda, yg buruk di balas buruk berganda2 ...soalan 1st malaikat tnya, Siapa Tuhan kamu?? Allah, Nabi kamu? Rasulullah, Saudara kmu? Muslimien, Panduan? Alquran, bla2....

tiap alam siksaannya makin susah, kalu dikubur dh tersiksa, di akhirat lagi lahh ... tapi syarat pertama ,Kita kenal Allah dulu... kalu dh kenal Allah baru kita solat, kalu dh jaga solat barula amal2 kita di terima Allah :) ...Kalu kita Pecaya Allah Itu Tuhan Yg Satu, bukan bermakna kita nafikan Yesus, kita pun beriman dgn Yesus...tapi sebagai Seorg Nabi , mcm Nabi Muhammad ,Utusan Terakhir ntk kita :)

F= Owhh...

M= (teruskan makan) & dia teruskan termenung

Dia xbnyak cakap selepas tu ,slesai makan kitorg jalan ke library...saja jalan kaki sambil2 bincang, lebih kurang 200 meter perjalanan ke library, tapi kali ni aku yg mulakan dialog dulu,

M= F, ko percaya Allah kn?

F= ya, trinity..

M= Trinity tu apa? Tuhan Bapa, Yesus & Roh Kudus?

F= Ya,

M= jadi yg ko sembah siapa? Yesus?

F= ya,

M= habis tu yg dua lagi?

F= kami sembah Yesus, sembah Allah juga(Tuhan Bapa), & Roh Kudus

M= tp aq tengok korg mcm sembah Yesus sja?

F= err... x (dia pening sndiri)

M= erm,.. Ko pecaya Yesus Korbankn diri untuk Ummat dia kn? dia korbankn diri utk tebus dosa ummat kn?

F= Ya, dia korbankn diri sebab sayang kita :)

M= kalu mcm tu semua org kristian skrg xda dosa?

F= eh, bukan mcm tu, ada dosa juga...

M= owh, tapi kalu dh ada dosa mcmana nk minta maaf? kn Yesus dh mati?

F= Erm... minta maaf dari Paderi lahh,

M= kenapa perlu dari paderi? xbleh minta maaf secara direct?

F= tak kami tak dpt berhubung terus dgn Yesus, sbb ada dosa, kena melalui perantaraan Paderi,

M= wah,.. hebatla paderi, dorg tu org suci kn? yg aku fhm dorg xda dosa jadi berhak ampunkn dosa org.

F= Ya,

M= ko sure ka dorg xda dosa?? skrg mcm2 dh aq dgr..(Aku jeling saiko.. hehehe)

F= errr...... xtau la san (down)

M= ok, ko bilang paderi xda dosa jadi bleh berhubung dgn Yesus kn?

F= ya,

M= tapi kalu paderi pun ada buat dosa, mcmana dia minta maaf? mcmana dia maafkan org lain? org yg xda dosa saja yg boleh berhubung dgn Yesus kn?

F= erwwwmmm... Diorg minta maaf sesama sendiri lahhh... :D haha

M: hahaha.. ko ingat mcm hari raya ka? haha :D

F= Aku pun xtau la san,.. malas mo fikir, skrg aku rasa aku ok begini ..xpyah fikir bnyak2.

M= Aku tanya just mo tau ttg tuhan ko... sbb bagi aku, aq pun beriman dgn yesus tapi bukan sebagai Tuhan, dia mcm nabi Muhammad , diutus untuk ajak manusia sembah ALLAH, Allah cuma satu..xda anak,

F= owh..

M= ko sembah yesus sbb dia lahir tnpa bapa kn?...jadi dia roh yg ditiup dari Tuhan Bapa kn? I mean Allah yg tiupkn roh dlm Rahim Marry melalui perantaraan Roh Kudus (Jibril)..

F= Ya

M= habis tu kenapa ko xsembah Adam & Eve?? , sbb diorg pun xda mak bapak juga, dorg lagi advanced, xpayah dari rahim Ibu... terus direct kena buat dari Allah ..:)

F= Ewwrrmmm... (pening lagi)

M= ko jgn marah ya F, kita just bincang sja... ko pernah dgr yesus hidupkn org yg mati? , buat burung dari segumpal tanah? , sembuhkan org sakit kusta & Buta kn?

F= ya, itulah tanda dia sebgai Tuhan.. kuasa dia,

M= aku pernah baca kisah tu , mama aku pun dulu kristian Katolik juga & pernah tinggal dgn "sister" di gereja.. buku2 ttg tu aku ada dirumah.. so aku baca. dlm kisah tu aku baca masa si ibu budak yg mati tu minta Yesus hidupkn anak dia semula, Yesus tu duduk depan kubur sambil genggam tgn & pejam mata... seolah2 dia sedang bercakap dgn seseorg. ko rasa apa yg dia buat?

F= ntah... ( sebnarnya dia xtau sgt crita tu....)

M= aku rasalah kn, sebenarnya masa tu dia sedang berdoa minta bantuan dgn Allah, mcm nabi2 sblum dia juga.. berdoa dulu ntk minta bantuan & kuasa dari Allah. kalu mcm tu , itu bukan kuasa dia lahhh... itu kuasa Tuhan dia :D ..hehe

F= Arrghhhh!!!!..... (stress ...) ... Dh la, pening aku san ...dh, smbung study :D

M= (masa ni dh depan pintu Library dh, kitorg sebenarnya tgh prepare ntk paper exam esoknya... ) hahaha... ok2, smbung study :) ..




Perpustakaan UTHM Tempat Lepakku paling best Di UTHM :) <3<3<3 ... Masjid dekat jer...sebelah Bangunan :)


No comments:

Post a Comment