Tuesday 7 January 2014

Hobiku,Antara kreativiti & Imaginasi?

Assalamualaikum & salam sejahtera buat kenalan-kenalan baru dan lama yg mengenali diri ini. Alhamdulillah setiap helah nafas adalah kurniaan yang tak terhitung nilainya ,wajib kita syukuri dengan rasa rendah diri & takjub dengan setiap kurniaanNya.
Kali ni penulis suka berkongsi dengan kawan-kawan sesuatu berkenaan tentang hobi & manfaat yang penulis sendiri dapati darinya.

Kadang kita sering melihat anak-anak kecil suka buat sesuatu yang mencabar malah memudharatkan diri mereka, panjat pokok, panjat pagar, selongkar itu dan ini. Dalam tak sedar sebenarnya itu adalah normal sebagai seorang manusia yang baru mengenal dunia, kanak-kanak mempunyai satu semangat/keinginan yang tinggi untuk meneroka sesuatu yang baru :).

Masa saya berusia 12 Tahun, mama saya telah hadiahkan saya sebuah kereta Radio Control jenis 4WD ,..itu sebagai Hadiah mama atas keputusan UPSR saya. Sejak dari itu, Minat & Kecenderungan saya untuk mengenali kecanggihan Radio Control semakin mendalam. Saya masih ingat bagaimana saya cuba meluncurkan kenderaan kawalan jauh melalui sebuah Bukit Di Kampung & Akhirnya permainan itu Rosak Berkecai :D .Realitinya, itulah semangat saya, sebenarnya keinginan & imaginasi saya ntk membuat sesuatu yang mencabar masa itu sangat tinggi (Passion). Antara Aktiviti Hujung Minggu, sekali sekala saya lakukan

Nak tengok Video? copy link ni.
http://www.youtube.com/watch?v=t21O8_P-uIE

Ini Pula Model RC F18 Hornet, Model ni tak la guna Kuasa Turbin Jet Betul-betul, cuma guna kuasa Kipas yang ada dalam Kapal tersebut (Ducted Fan).


Nak tengok Video? copy link ni.
http://www.youtube.com/watch?v=tn_DjCOMemU

Kreativiti

Kadang-kadang sy suka memanipulasikan apa yang ada, dalam permainan ni pula, mula-mula sy berfikir tentang satu tanggapan orang bahawa permainan ni boleh digunakan utk risikan & pengintipan jarak jauh. betul ker? jadi sy cuba gunakan hp sy ntk tujuan eksperimen..hahaha... tp ternyata bahawa memanipulasikan alat permainan itu kepada alat risikan & pengintipan bukanlah perkara mudah, tapi tidak mustahil. seperti dalam video ni,

Nak tengok Video? copy link ni.
http://www.youtube.com/watch?v=my_jAUtJ_jk

Ini pula Video Ketika Heli tersebut terhempas,..

copy link ni.
http://www.youtube.com/watch?v=tQp_i78313Y

Ini Pula Hasil Manipulasi dari sebuah Quadcopter yang rosak & xdpt diselamatkan, saya ubah jadi sebuah Bot Kuasa Tujahan Angin. Kelebihan Bot ni, Kipasnya xkan tersangkut pada rumpai-rumpai atau akar dalam air...hehe,... malah didarat pun masih boleh bergerak walaupun perlahan.



bagaimana dengn KOS Hobi??

Pernah dengar pepatah Inggeris "When You Like Of What You Doing, Its Not Your Work Anymore, Its Your Passion :)"
. Tidak dinafikan Kos permainan ini pada awalnya sangatlah tinggi, terutama skali bagi beginner yang belum pandai kawal flight ,banyak kos membaik pulih, tapi sebenarnya itulah kepuasan dalam permainan ni, kita menikmati hasil kerja & Usaha sendiri. Sekaligus memaksa kita untuk semakin hari mempebaiki kecekapan & fokus kita dalam permainan ni, kalau tidak, duit anda akan habis melayang utk kerja-kerja membaiki sahaja...hahaha.



Target Terbaru

Sebenarnya keinginan saya tidak cukup setakat ini,.. InsyaALLAH satu masa nanti inilah yang sy cuba cipta & Hasilkan. Sebuah Quadcopter yang mempunyai Kamera & Sistem GPS (Sama seperti Sistem Flight kapal sebenar), mampu bergerak jauh ketempat lain melalui kawalan satelite, mampu merisik & mendarat sendiri. Org kenalinya sebagai DRONE (Pesawat Tanpa Pemandu). Setakat itu sahaja coretan kali ini, mungkin ada kawan-kawan yg berminat dengan hobi ni, kita memang Geng...hehe Semoga Tercapai. Aamiin..


Copy Link ni Untuk penerangan.
http://www.youtube.com/watch?v=X6svIcef5lQ

Apa-apa pun, ini hanya sebagai hobi & salingan,..bukanlah tujuan hidup kan? masing-masing ada cara tersendiri untuk melontarkan idea & bakat. Selagi ia tidak melalaikan :)... Sekian

No comments:

Post a Comment